Kto może transportować ponadgabaryty?

Kto może transportować ponadgabaryty? czyli przewóz ponadnormatywny wolenia. Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową inform

Dodane: 29-07-2020 11:55
Kto może transportować ponadgabaryty?

transport maszyn rolniczych - ciągników koparek

przewóz ponadnormatywny

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.


W tej kategorii ujmuje się też

Transport jest jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki głównie z tego względu, że jego istnienie i realizacja umożliwia w dużej mierze funkcjonowanie wielu innych branż. Poza sferą usług, prawie każda firma korzysta z przewozu towarów, czy to we własnym zakresie, czy też korzystając z usług przewoźników zewnętrznych. Dlatego też obecnie przemysł transportowy jest bardzo wyspecjalizowany. Wiele kategorii przewożonych ładunków wymaga specjalnych warunków lub sprzętu, które z kolei nie znajdą zastosowania przy przewożeniu innych towarów. Dobrym przykładem jest tu transport ponadgabarytowy, który odnosi się do ładunków charakteryzujących się ponadstandardowymi wymiarami i wagą. są to między innymi elementy wielkich konstrukcji takich jak mosty, elektrownie wiatrowe czy też transformatory elektryczne. W tej kategorii ujmuje się też niekiedy transport maszyn. Z reguły przewóz tego typu ładunków wymaga indywidualnego podejścia i szytych na miarę rozwiązań. Dlatego też transport ciężki wymaga dużego doświadczenia.


Należy to zrobić wcześniej ponieważ ciężarówka

przewóz ponadnormatywny

Przewożenie transportu ponadgabarytowego to wyzwanie dla firmy, ale również dla kierowcy, który musi bezpiecznie i w określonym czasie dostarczyć towar pod wskazany adres. Transport ciężki trzeba odpowiednio zaplanować, żeby w czasie jazdy nie zdarzyły się, żadne niespodzianki. Bardzo istotna jest odpowiednia logistyka, ponieważ transport ponadgabarytowy nie może poruszać się po wszystkich drogach, więc zdarza się, że trzeba zaplanować objazdy. Należy to zrobić wcześniej, ponieważ ciężarówka nie w każdym miejscu da radę zawrócić i jeżeli kierowca w ostatnim momencie dowie się, że nie może przejechać, to zlecenie zapewne nie zostanie wykonane na czas i będzie problem z powrotem ciężarówki do bazy.
Transport maszyn wymaga też specjalnych formalności celnych. Wszystko to trzeba zorganizować na tyle wcześniej, żeby kierowca nie miał żadnych problemów z przejechaniem przez granicę. W tej branży przecież bardzo liczy się czas i każdemu zależy na tym, żeby zlecenie zostało wykonane w terminie.


Transport lądowy i jego wady

Mimo iż transport lądowy można uznać za typ transportu bardzo uniwersalnego i wręcz idealnego, ma on swoje poważne wady. Warto się o nich dowiedzieć. Dzięki temu każdy sam zdoła stwierdzić, czy właśnie tego potrzebuje.

Pierwsza wada tyczy się wypadków i kolizji na drogach. Przeprowadzając transport maszyn dla firm, zwykle należy trzymać się wskazanych terminów, a te mogą niestety zostać samoistnie przesunięte, jeżeli przewoźnik natknie się na trasie na jakąś przeszkodę. Nie zdarza się to rzadko. Jeszcze gorzej, gdy transport ciężki zostanie uniemożliwiony przez kiepskie warunki atmosferyczne, z którymi nic nie da się zrobić. A pogoda w Polsce lubi płatać figle. Nie da się jej zaplanować z większym wyprzedzeniem, a i prognozy sprzed jednego dnia bywają nietrafione. Silne opady deszczu, wichura czy śnieg totalnie uniemożliwią transport ponadgabarytowy. Poważnym błędem byłoby bowiem decydowanie się na przewożenie bardziej wartościowych rzeczy i towarów mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych.



© 2019 http://i-trans.informator.lezajsk.pl/